Nespavosť 001: Po týchto 5 radách zaručene (ne)zaspíš 1/3

Nespavosť 001: Po týchto 5 radách zaručene (ne)zaspíš 1/3

22. septembra 2018 0 Od Dobyden

Nespavosť resp. insomnia je problém, ktorý sa môže aspoň raz za život prejaviť u každého človeka. Nespavosť je charakteristická neschopnosťou zaspať, plytkým spánkom alebo neustálym prebúdzaním v strede noci. V dnešnom článku som sa preto pozrela na zúbok niektorým life-stylovým webom, ktoré majú zaručené recepty na to, ako zaspať.

Každý mal aspoň raz v živote problémy so spánkom. Stačil deň pred skúškou alebo vyťaženie počas pracovného týždňa a insomnia bola na svete. Nespavosť niektorých ľudí býva chronického charakteru a pre takýchto môj článok rozhodne nie je. V stati o insomnii sa dočítaš ako s ňou bojujú ľudia, ktorí jednoducho nemajú čas meniť si celý svoj harmonogram na základe rád múdrych redaktorov life-stylových webov, ktorí si pravdepodobne túto skúsenosť neokúsili na vlastnej koži a len zozbierali informácie z iných webov. Veď nejako tie čísla musíme robiť, nie?

Pre koho je tento článok a pre koho nie?

Tento článok je pre ľudí, ktorí majú z času na čas problém zaspať a svojpomocne sa o to snažia rôznymi metódami. Opakujúce sa rady na weboch väčšinou (aspoň teda u mňa) vyvolali pocit beznádeje, kedy som reálne zvažovala, či sa podľa nich niekto riadi. V tomto článku som v krátkosti opísala, aká bola moja spánková činnosť väčšinu života. Pravidelná nespavosť nie je niečo, čo príde zo dňa na deň, je to niečo, čo si buduješ pestuješ, až kým si jedného dňa pri pohľade do zrkadla neuvedomíš, že ti chýba kvalitný spánok. Táto sériovka o nespavosti ti teda ponúkne len dočasné rady, ako si pomôcť k lepšiemu spánku. Ak nemieniš meniť svoj životný štýl, pretože na to nemáš odhodlanie a čas, nájdeš tu rady, ktoré hľadáš.

Moje problémy so spánkom

Takmer od strednej školy som mávala problémy so spánkom. Budila som sa v strede noci – dokonale odpočinutá. Trpela som nočnými morami, spánkovými paralýzami alebo som mala jednoducho príliš veľa energie, aby som dokázala zaspať. Častokrát som len tak bezvýsledne 2 hodiny ležala v posteli. Z tabletiek som neskôr siahla po persene, čo je rastlinný liek, ktorý ľudia bežne užívajú aj cez deň, keď sú vo veľkom stresovom vypätí. Vďaka vysokému obsahu valeriány lekárskej, čo je bylinka, ktorá vo všeobecnosti pôsobí priaznivo na nervový systém, sa mi istú dobu darilo s liekom zaspávať.

Nedávala som si ho každý deň, no jedna krabička stála 5 € a už vtedy mi to neprišlo vhodné ako dlhodobé riešenie. Aj keď valeriána nevyvoláva závislosť, pravdepodobne som si vsugerovala, že bez persenu už nedokážem zaspať, tak som ho eventuálne prestala kupovať a z času na čas si dala pred spaním pohár červeného vína. Urobil rovnakú robotu za menšie peniaze.

Som zvedavý tvor, preto som začala googliť, či majú ľudia rovnaký problém. Vedela som, že nemám ťažký prípad insomnie, ale takisto som vedela, že niečo robím zle, a že pravdepodobne za to môže strava a nedostatok cvičenia. Ako pubertiačka som necvičila. Vôbec. V tej dobe ešte fitková kultúra neexistovala a ak áno, nebola rozšírená v takom meradle, v akom je dnes.

„Vďaka“ za radu

Keďže som vtedy ešte poriadne nevedela anglicky, tak som väčšinu času googlila slovenské články a dodnes mám niektoré z týchto zbytočných rád vryté hlboko v mozgu.Väčšinou nadpisy článkov odkazovali na jednoduché kroky, po ktorých zaručene zaspíš. Po prečítaní bolo však každému jasné, že kroky sú to síce pekné, ale musíš si kvôli nim zmeniť celé svoje životné tempo a režim. Ak je niečo jednoduché na prekopávaní vlastného života úplne od základov, tak autora článku považujem a označujem za pokrytca.

Po prečítaní 15 alebo 20 rád mi okamžite došlo, že tento rozvrh je len pre vyvolenú skupinu ľudí. Tí, ktorí žili hektickým, neusporiadaným životom si mohli tak fúkať do análov. Množstvo riešení na insomniu sa opakovalo v nasledujúcich radách, ku ktorým sa aktuálne staviam veľmi skepticky. Každej som preto venovala niekoľko slov a priradila im obtiažnosť na škále od 1 do 5.

1. Predtým, ako pôjdeš spať, zníž si teplotu v izbe

Obtiažnosť 1

Áno, vo vychladenej a vyvetranej izbe sa spí naozaj dobre, ale čo robiť, keď je vonku 28 stupňov, ty si ani nevyvetráš ani nevychladíš miestnosť a ešte si aj nervózny? A okrem toho, skúšala som túto metódu asi miliónkrát, ale jediné, čoho som docielila bol fakt, že mi trvalo dosť dlho, kým sa mi následne zohriali končatiny pod perinou.

2. Použi špeciálne dychové cvičenia

Obtiažnosť 3

Neviem ako ty, ale akonáhle sa na niečo sústredím, musím použiť značnú časť koncentrácie. A koncentrovať sa na niečo tesne pred tým ako mám ísť spať je rovnaká hlúposť ako rozpozerať si pred spaním nový seriál. Hlboké nádychy mi pomáhajú k tomu, aby som sa prebrala a praktizujem ich skôr počas behu, keď ma napríklad pichá v boku. Pre mňa sú hlboké nádychy prepojené so stavom koncentrácie. A sám vieš, že keď sa na niečo sústredíš, neexistuje nič, čo by ťa donútilo zaspať.

3. Urob si režim

Obtiažnosť 5

Ako si človek, ktorý pracuje napríklad na 3 smeny reálne dokáže udržať pod kontrolou vlastný spánkový režim? Táto rada je deravá najmä z dôvodu, že je venovaná len veľmi úzkej skupine ľudí. Nepopieram, že mať dobrý režim cez deň prispieva k lepšiemu spánku, ale čo keď máš robiť projekt do školy alebo ti za zadkom horí deadline? Ako veľmi je vlastne takáto rada nápomocná pre človeka, ktorý pracuje napr. nočné a poobedné?

4. Je dôležité, aby si prežil aj deň aj noc

Obtiažnosť 1 až 5

Ak chodíš do školy, je prirodzené, že sa zobudíš ráno a sleduješ postupnú eskaláciu dňa až do večerných hodín, kedy zájde slnko a na oblohe sa objavia prvé hviezdy. Pre ľudí, ktorí študujú je takáto rada absolútne zbytočná, rovnako ako pre ľudí, ktorí pracujú zatvorení v malých kamrlíkoch bez okien, kde nemajú pojem o čase. A čo ľudia v obchodných centrách, ktoré skôr pripomínajú kryštálové zámky?

5. Cvič jógu a buď vyrovnaný

Obtiažnosť 5

V každom jednom článku je rada podobného charakteru. Považujem ju za jednu z najhorších vôbec a rozhodne za to nemôže fakt, že by ma nikto (ani za peniaze) nedonútil ísť na jógu. Na Slovensku sa rozmohol akýsi pofiderný duchovný kult okamžitého zhmotňovania toho, čo si želáš. Zaujímavé, že sa tak stalo po tom, ako sa na pultoch objavila kniha Tajomstvo. Všade boli zrazu osvietení guru-ovia, ktorí začali otvárať hodiny jógy, kde sa v malej miestnosti potilo 50 ľudí, aby dosiahli to duchovné obrodenie… a lepší spánok.

Ja som jógu skúsila (opakovane) a absolútne ju znenávidela. Nepomáhala mi relaxovať a necítila som sa v miestnosti (aj keď nie vždy v preplnenej) s ďalšími ľuďmi dobre. Niekto sa potrebuje pri cvičení vyblázniť a nie sedieť v lotosovom kvete pol hodinu po tom, ako sedel dokrčený na sedačke v kancli a musel sa 8 hodín koncentrovať na dôležité analytické úkony. Nehovorím, že pri jóge sa človek neodreaguje, no opäť apelujem na fakt, že sa jedná o radu len pre veľmi úzku skupinu ľudí.

V ďalšom pokračovaní experimentu sa môžeš tešiť na niekoľko ďalších rád, ktoré mi nepomohli!