Carnivore diet 008: Keď sa predsa len odhodláš

Carnivore diet 008: Keď sa predsa len odhodláš

14. septembra 2018 5 Od Dobyden

Carnivore diet je stravovanie založené výlučne na konzumácii mäsa. V tomto experimente som sa podujala 3 mesiace nejesť nič iné len mäso a sledujem zdravotné benefity a komplikácie samotnej diéty. V minulej časti sme sa trochu porozprávali o zažívaní, o pohyboch čriev či o vylučovaní a mal si možnosť prečítať si moje zážitky s alkoholom. V tejto časti sa dozvieš niečo o vplyve stravovania na spánok a na menštruáciu. Ak si náhodou natrafil na tento článok a zaujíma ťa celá moja cesta, klikaj sem

Už dlhšiu dobu pozorujem, že sa môj organizmus usídlil v akejsi stabilnej fáze, do ktorej sa dostával približne mesiac. Sama som si musela zvyknúť na fakt, že v kuchyni síce nestrávim (na minutáž) tak dlho ako zvyčajne, ale príprava mäsa tiež nie je záležitosť 5 minút (ak chceš, aby chutilo dobre a nezunovalo sa ti). Experimentovala som s porciami, koreninami, rôznymi druhmi mäsa, kým som prišla na to, čo mi vlastne chutí a koľko toho dokážem zjesť. Hľadala som tú tenkú čiaru medzi stavom prejedenia a nasýtenia, ktorú sa mi napokon podarilo nájsť po viac než 3 týždňoch.

Stabilná fáza

V tomto článku už nebude veľa pozorovaní, o ktoré sa s tebou môžem podeliť. Každý deň síce objavujem nové a zaujímavé články, názory a recenzie, ale čo sa týka mojich osobných skúseností s konzumáciou mäsa, už naozaj ostáva zmieniť sa len o spánku a o menštruácii.

Aktuálne sa nachádzam vo veľmi stabilnej fáze, kedy som si našla svoje návyky. Málokedy ich porušujem. Zo stravy sa mi podarilo (resp. stále darí) úspešne odstrániť syry. Na začiatku diéty som si bez nich nevedela predstaviť deň a teraz? Naozaj si ho dávam len ako chuťovku k poháru vína. Ketóza sa stále nevie rozhodnúť či sme kamošky alebo nie, práve vďaka alkoholu a ja jej to naozaj nemám za zlé. Ľudia, ktorí ma dlho nevideli reagujú na (pre mňa absolútne zanedbateľné) zmeny na postave pozitívne a jednohlasne. Hlavná vec, že si nikto nevšimol, že už po nikom neštekám ako predtým a nemám záchvaty zúrivosti, kedy by som pohľadom rozbila karbyn.

Neustále čítam články, ktoré mi pomáhajú bližšie pochopiť samotné jadro stravovania. Oproti začiatkom a času počas adaptačnej fázy, si omnoho viac sledujem, aké mäso prijímam najčastejšie a ak sa mi zdá, že príjem proteínov prevyšuje príjem tukov, slanina, masť či maslo vždy zachránia situáciu…

Argumenty

Viem, že som v predošlých článkoch písala, že už sa s ľuďmi nehádam, ale milujem vymieňať si názory a argumentovať. Vždy ma veľmi pobavia tváre ľudí, ktorým oznámim, že konzumujem iba mäso. Väčšina z nich sa spätne opýta: A to neješ ani zeleninu? Niektorí znalejší si myslia, že dodržiavam ketogénnu diétu, preto veľa času strávim vysvetľovaním. Je však milé, ako veľmi je podobné ich smerovanie myšlienok. Spomínam si, ako som prvýkrát počula podcast Shawna Bakera, v ktorom hovoril, že konzumuje len mäso a vnútorne som sa pýtala to isté.

Najčastejšie sa ma ľudia pýtajú, či je experiment beh na dlhú trať. Väčšinou odpovedám, že sama netuším, pretože to je pravda. Sprvu som si myslela, že budem dodržiavať stravovanie mesiac, ale pochopila som, že mesiac je málo, aby si na sebe videl nejaké reálne badateľné výsledky a teraz nehovorím o váhe. Adaptačná fáza je individuálna vec a aj keď sa možno zbavíš sucha v ústach a točenia hlavy, neznamená to, že tvoje telo je už 100% pripravené celý život prijímať a rozkladať len mäso. Osobne neustále čakám nejaký podraz od vlastného tela, pretože všetko ide až nadmieru dobre. Cítim sa skvele, rýchlo chudnem, lepšie spím atď. niekde musí byť háčik, no nie?

Väčší záväzok, než svadba

„Ja musím mať cez deň svoju dávku sladkého,“ je veta, ktorú počúvam takmer od väčšiny žien. Pozri,  nikto ťa do diéty nenúti a ak nie si pripravená a 100% odovzdaná a zaviazaná dodržiavaniu takéhoto životného štýlu, ani sa do carnivore diéty nepúšťaj. Myslím to smrteľne vážne, pretože ak po týždni konzumácie mäsa zješ puding so šľahačkou alebo tabličku čokolády, môžeš si privodiť také hnačky a bolesti žalúdka, že sa od diéty odradíš úplne.

Nežartujem, táto diéta je väčší záväzok ako svadba! Ak chceš počas carnivore diéty jesť sladké, uvar si vývar s 3 veľkými mrkvami, z ktorých bude mať polievka mierne sladkastú chuť a nepridávaj do neho nijaké koreniny. Nehovorím, že to je žúžo-labúžo, ale namiesto banánky v čokoláde si dáš niečo, čo tvoje telo v skutočnosti potrebuje.

Ľudia sú častokrát len zvedaví, a čo môže prvotne vyznieť ako hejt, je v podstate len nesmelo mierená otázka. Pýtajú sa, lebo vidia, že nosím o číslo menšie gate a nepotrebujú presviedčať. Ako sa to hovorí? Výsledky hovoria za teba?

Berú to s humorom

Veľa z nich sa teší na krvné testy omnoho viac, než ja sama. Kamaráti mi posielajú fotky steakov do súkromných správ a mne to vždy vyčarí úsmev na perách. Niektorí mi začali fotiť svoje obedy, kedykoľvek sa rozhodnú pre mäso. Akoby som bola ich výživový poradca alebo čo. A pritom som len obyčajné dievča, ktoré sa nebálo vyskúšať niečo kontroverznejšie. Je to jeden z tých príjemnejších sociálnych aspektov dodržiavania samotnej diéty. Baví ma sledovať, že sa ľudia k tomu stavajú s humorom a záujmom namiesto toho, aby ma odsudzovali alebo na mňa pozerali zvrchu. To ma len núti pokračovať v tvorbe týchto článkov.

Pre informácie nemusíš chodiť ďaleko

Nedávno ma prekvapila jedna kamarátka, ktorá sa rozhodla, že carnivore diétu taktiež vyskúša. Odporučila som ju teda na stránky masodomovu, ktorý som už spomínala v štvrtej časti. Ak si totiž niekto, kto príliš neovláda angličtinu a chceš sa dozvedieť viac o tom, čo to vlastne mäsový výrobok je, mal by si navštíviť ich stránku. Nežartujem. O diéte sa na slovenských stránkach nedočítaš, ale toto je jediný web, ktorý nedisponuje len predajom, ale aj objektívnymi informáciami o mäsových produktoch. Navyše, ak si úplný začiatočník a mäso si nikdy nejedol, rozhodne by si si mal prečítať o tom, ako rozoznať kvalitné a čerstvé mäso od toho pofidérne vyzerajúceho (navyše napichaného) éčkami.

Takisto by som rada ozrejmila fakt, ktorý si uvedomuje len málo ľudí, prvotne nadchnutých pre konzumáciu mäsa. Kiežby to niekto spomenul predtým, ako som týždeň kupovala lacné šunky a salámy z Billy (a bolo mi z nich ťažko na žalúdku).

Zdroj: masodomov.sk, pre viac info o rizikách, klikni sem.

S kamarátkou sme ďalej preberali niektoré zdravotné riziká a zhrozila sa, keď som jej popísala, že v podstate všetko bude musieť vyprážať len na masle alebo na masti. Mnoho začínajúcich carnivore nadšencov si myslí, že olej je povolený, no neuvedomujú si, že je rastlinného pôvodu. Ako som písala vyššie, buď si navlečieš imaginárnu mäsovú obrúčku alebo do toho nechoď vôbec.

Stigma masti

Masť nie je nezdravá a keď ju prepečieš (a následne na nej niečo vyprážaš), tak to nechutí vôbec príšerne, ako keď sa ti pripáli napr. olivový olej. V dnešnej dobe ho ľudia dávajú takmer do všetkého, no mne osobne omnoho viac chutia vajcia vyprážané na masti či na masle, ako na olivovom oleji. Okrem toho, plánujem počas zimy tlačiť tony masti, keďže obsahuje množstvo vitamínu D (údajne načerpateľného len zo slnka). V článku o zázračnom kolagéne som písala o tom, že mám lepšiu, žiarivejšiu pokožku a vymizli mi suché miesta (najmä na tvári). Čo myslíš, koho je to zásluha? Tuky a zas len tuky – čiže masť, slanina a maslo.

Čo tu beháš ako hormón?

Vždy, keď niekomu rozprávam o diéte, zanietene si pochvaľujem ako sa mi zlepšila hormonálna sústava (či už sa bavíme o žľazových alebo tkanivových hormónoch). Medzi nami dievčatami sa nájdu také, ktoré mali odjakživa problémy s menštruáciou a sú schopné urobiť všetko pre to, aby sa bolesti (jednorázovo) zbavili. Áno, hovorím o hltaní ibalginov, flectorov, paralenov a iných voľno-dostupných (až na flector) liečiv. Ženy vedia, že akonáhle majú prisilnú, nepravidelnú a bolestivú menštruáciu, niečo s nimi nie je v poriadku. Môže to byť úplná banalita, ale naopak aj dosť vážny zdravotný problém.

Som jedna z tých žien, ktorá nikdy nemusela brať tabletky od bolesti počas ovulácie ani počas menštruácie. Netŕpli mi nohy, nemala som hnačky, nevoľnosť, bolesti hlavy, nemala som problémy s koncentráciou, ani som nemávala výkyvy nálad či PMS.

Zavodnená ako akvapark

Vždy sa mi však všetko odrážalo na váhe. Týždeň pred menštruáciou bol potravinové peklo a spartan race pre moju pečeň, obličky a žalúdok. Telo pýtalo energiu. Konzumovala som obrovské porcie hmoty (nie živín) a potom som sa po dome vznášala ako balón.

Prvé dva dni som väčšinou mávala bolesti v podbrušku a na krížoch. Po nasadení carnivore diéty tesne po menštruácii som čakala, ako sa môj hormonálny systém vyrovná s takouto brutálnou zmenou. Menštruácia prišla o deň, možno dva skôr, čo je normálne, keď meníš stravovacie návyky a celý jej priebeh bol absolútne bezbolestný – nijaká bolesť krížov, nijaká bolesť podbruška. Týždeň pred ňou, ma nezavodnilo ako akvapark v Liptovskom (aj keď zjem tonu soli a vypijem denne 3 litre vody) a z hľadiska tohoto aspektu nemôžem byť spokojnejšia.

Dobrú noc, melatonín

Odjakživa som bola nočný vták. Kým ostatní v krajine fantázie lovili bizóny, ja som si čítala články na webe alebo len brázdila temné zákutia youtube (pozdravujem impertinentnú lady). Ak kamarátov postihla nočná insomnia, vedeli komu zavolať. Boli 2 ráno, ale ja som vždy zodvihla alebo odpísala.

Najskôr som za to bola vďačná, časom prídeš na to, že v noci sa pracuje najlepšie. Všetko stíchne a doslova cítiš, že ľudia nie sú pri vedomí a snívajú. V noci som vždy stihla urobiť najviac práce na projektoch do školy, a aj keď bola moja koncentrácia s rannými hodinami menšia, stále som sa radšej učila v noci ako cez deň.

Časom sa to ale začalo stupňovať, ostávala som dlhšie hore a budievala sa rozbitá, cez deň som niekedy prespala aj 2 hodiny a celý biorytmus som si behom pár mesiacov absolútne rozhádzala. Najbadateľnejšie to bolo na nálade, na energii, na koncentrácii, ale aj na kvalite vlasov a pod.

Ako spím teraz?

Počas carnivore diéty som prvý týždeň adaptačnej fázy neustále chodila v noci močiť (aj 2 až 3-krát za noc) a po toľkých prebudeniach som nemohla od hnevu zaspať. Medzitým som sa ešte možno 2-krát zobudila na suchoty a pila vodu. A potom adaptačná fáza akosi vyšumela do stratena, všetky príznaky prispôsobenia som prečkala a môj biorytmus vyzerá to nasledovne:

Chodím spať neskoro, lebo v noci píšem alebo si čítam (niekedy aj 2 až 3 hodiny), no budím sa okolo 8 až 9 dokonale čulá a odpočinutá. Cez deň mám energiu aj bez kávy, ktorú som obmedzila na jednu denne. Už nespávam poobede a takmer každý druhý až tretí deň chodím behať alebo plávať. Moje noci sú poväčšine bezsenné, ale ak sa mi aj niečo sníva a ja sa zo sna prebudím myknutím alebo šklbnutím, nie som unavená ani vyčerpaná ako tomu bývalo kedysi.

Vyčkávam na chrípkové sezóny

Asi ťa zaujíma (rovnako ako mňa), v akom stave mám imunitu. Na to môžem jednoducho povedať len toľkoto: čas ukáže. Od februára som nebola chorá a všetky chrípkové sezóny ma oblúkom obchádzali. Dovtedy som mávala nádchy a nonstop fungovala na rôznych variáciách antibiotík. Teraz môžem sedieť hodinu na studenom múriku, behať v tenkom svetríku, keď je vonku 11 stupňov a neochoriem. Čakám na prvé jesenné chrípkové sezóny, počas ktorých bude moja imunita vystavená veľkej skúške. Ak ochoriem, budem vedieť, že mám mäsovú diétu ukončiť.

Dôležité je nemiešať bravčové s divinou

Záverom tohoto článku by som rada dodala, že človek by nemal byť dogmatický ohľadom toho, čo konzumuje. Bojovníkom za stravovacie návyky by mal niekto vysvetliť, že nemajú miešať hrušky s jablkami (alebo bravčové s divinou, záleží od preferencií). V konečnom dôsledku by sme všetci mali jesť len to, čo nám prospieva a po čom sa cítime dobre.

Takisto by si nemal obviňovať diétu z nijakých dobrých ani zlých vecí, ktoré sa ti po jej aplikovaní začnú diať. Málokto si uvedomuje, že keď nasadí nejaký režim, fundamentálne mení povahu celého svojho stravovania. Čiže fakt, že sa ti deje niečo pozitívne a negatívne, nestojí len na pilieroch samotnej diéty, ale aj na tom, že si zmenil svoj doterajší životný štýl.

Odporučila by som carnivore diétu? 

Ani áno, ani nie. Pozri, ak máš dostatočne experimentálnu povahu a skúšaš nové veci, sám si k nej nájdeš cestu. Koniec koncov, experimentovaním vznikali najväčšie vynálezy ľudskej rasy (konkrétne náhodou).

Uvedom si, že každý z nás je individuálna ľudská bytosť, na ktorú je možné uplatniť niekoľko, alebo ak chceš, niektoré všeobecné veci. Ani pacientov s odlišnými psychickými poruchami nemôžeš liečiť rovnakými liekmi a terapiami. Takisto, tričko ktoré sedí tebe, nemusí sedieť mne. Rovnako je to aj so stravovaním a rovnako je to aj s touto diétou.

V budúcom článku sa môžeš tešiť na rôzne recepty a fotografie toho, ako vyzerá môj bežný jedálníček.