Carnivore diet 002: Ako prežiť prvý mesiac?

Carnivore diet 002: Ako prežiť prvý mesiac?

30. augusta 2018 4 Od Dobyden

V predošlom článku som vo veľmi skrátenej a obšírnej verzii opísala, ako som sa vlastne dostala ku tzv. carnivore diéte. Pokračovanie sa nesie v duchu hlbšieho zabrdnutia do adaptačnej fázy. Popíšem ti, ako som „prežila“ prvý mesiac, a prečo som slovo prežiť dala do úvodzoviek.

V prvom rade by som chcela hneď na úvod článku uviesť veci na pravú mieru. Nie som erudovaný špecialista na stravu, neštudovala som medicínu a nerobím v labáku, aby som si vedela podložiť všetky štúdie, ktoré som čítala. Ešte stále prichádzam na mnoho vecí, ktoré môžu byť pre niekoho samozrejmosťou a pre niekoho objav storočia. Preto, ak by sa ti článok zdal inšpiratívny, nenesiem absolútne žiadnu zodpovednosť za tvoje vzniknuté (možné) zdravotné problémy.

Od začiatku som sa pozerala na mäsožravectvo ako na experiment. Môj počiatočný limit bol 30 dní, čo som síce splnila, ale rozhodne sa nechystám prestať. Prečo? Dôvodov je rozhodne viac, no väčšinový tvorí asi fakt, že netrávim v kuchyni denne 3 hodiny. Príprava mäsa je jednoduchá a vyžaduje minimálnu pozornosť. Napokon, je pre mňa veľmi dôležité to, že mi stačí jesť 1-2 krát do dňa. Je to veľmi aktuálna záležitosť, možno 4 až 5-dňová, no s väčšími porciami toho správneho mäsa som prestala pociťovať nutkavý hlad.

Pomaly s dávkou motivácie a rozvahy

Ak sa rozhodneš pre tento experiment, určite by si nemal začínať ako Mikhaila Peterson (o ktorej som písala tu) a prejsť zo špagiet a ryže na steaky s himalájskou soľou. Prečo? Pretože prvý týždeň až dva sú peklo. A to nehovorím len zo svojej skúsenosti, ale zo skúsenosti množstva iných ľudí, ktorých progres som denne sledovala na sociálnych sietiach.

Na začiatok treba mať poriadnu motiváciu. Či už sa bavíme o redukcii váhy, o zmenách nálady, zažívacích problémoch, problémoch s pokožkou alebo o auto-imunitných ochoreniach. Mne stačila zvedavosť. Keď chcem, viem sa nadchnúť aj pre výpredaje na Aliexpresse, takže toto rozhodne nebola najťažšia časť. Je nutné takisto pripomenúť, že toto nie je experiment, kedy si v strede noci nakráčaš do chladničky a zješ čučoriedky, nasolené paradajky alebo kus uhorky, len preto, lebo si na ne mal chuť. Niektorí ľudia, o ktorých som si čítala, prežívali prvé týždne také príznaky, že to bolo na hranici ohrozenia života.

Tlak okolia

Povahám, ktoré nie sú zvyknuté rebelovať voči svojej rodine alebo rovesníkom, takéto stravovanie ani neodporúčam. Prečo? Zrazu sa celé okolie až prehnane kriticky začne strachovať o tvoje zdravie. Keď im povieš, že si raňajkoval liter javorového sirupu s palacinkami na slaninovom tuku, obedoval tatarák s 10 hriankami, hranolkami a broskyňou a večeral 400 gramové rizoto a v noci si ešte zbehol do McDrive-u, nikto ani nehne brvou. Povedz im, že si vysadil všetku zeleninu, ovocie a rastliny a vytvorí sa pred tebou rada ľudí, ktorí ti chcú diktovať, aké zlé je toto stravovanie pre tvoj organizmus.

Budú ti oponovať, pretože s tým nemajú skúsenosti a ľudia majú strach z neznámych vecí. Väčšinou je to aj z dôvodu, že si potrebujú ospravedlniť svoje vlastné stravovacie návyky a nie z dôvodu, že by sa ktovieako obávali o tvoj zdravotný stav. Ignoruj to . Nereaguj a šetri si nervy. Pouč sa z mojich chýb a poďakuješ mi neskôr.

Čo jesť v reštaurácii?

Zlá správa je, že v žilinských reštauráciách som nenašla chod, ktorý by bol rezervovaný bez oblohy alebo bez rôznych sójových a bujónových omáčok. Keď sa chceš najesť (mäsožravo) lacnejšie ako za 6 €, steak si veru nedáš. Preto som väčšinou skončila na grilovaných kuracích prsiach a eventuálne prestala jedávať vonku. O dôvode, prečo sa už neobávam o to, čo budem jesť mimo domu som napísala vyššie. Tým, že mi stačí jesť 2-krát do dňa, si pri obede s kamarátmi dám presso a tým moje mestské stravovanie skončilo.

Adaptačná fáza

K adaptačnej fáze som sa z viacerých zdrojov dočítala, že moje telo bude odpovedať na nedostatok sacharidov rovnako ako odpovedá fajčiar na nedostatok nikotínu alebo drogovo závislý človek na nedostatok stimulantov. Z najčastejšie sa vyskytujúcich som si prvý týždeň prešla bolesťami hlavy, bolesťami hrdla, zmenou zažívacích návykov, konštantným suchom v ústach, podráždenosťou, zlým dychom, zlou chuťou v ústach, predĺženými svalovicami, nedostatkom energie, príšernou koncentráciou, nespavosťou a častým nočným močením. Oblúkom ma obišli zažívacie problémy ako hnačky alebo zápchy a dá sa povedať, že z celého môjho tela sa črevo (ktoré som najviac podceňovala) prispôsobilo najlepšie.

Inzulín

Osobne som sa najviac obávala rapídneho poklesu inzulínu. Pre diétou sa mi z času na čas stávalo, že som cez deň neprijala dostatok sacharidov, do toho som si dala zelený čaj, šla sa prebehnúť a hypoglygemický šok bol na svete. Tým, že konzumuješ menej alebo skoro vôbec nijaké sacharidy, tvoja hladina inzulínu klesne a telo tak vysiela obličkám signály, aby začali vypúšťať (uvoľňovať) sodík. Čiže to, že som za dva dni zhodila skoro 3 kilá, nebolo preto, že by som ich „poctivo“ schudla, pretože so sodíkom odchádzala aj voda. A potom bolo len otázkou času, kedy mi konečne telo dopáli aj posledné zvyšky glukózy predtým, ako začne spaľovať tuky.

Postrehla som, že niektorí ľudia užívali rôzne doplnky, aby si uľavili počas adaptačnej fázy od bolesti a nepríjemností, ale ja som si povedala: „What´s the point?“ Opäť by som robila len to, čo v prípade herbalifu, brala by som umelo vytvorené veci na podporu organizmu. Povedala som si, že trochu tých nepríjemnosti vydržím a v hlave sa nastavila na to, že to jedného dňa predsa odznie.

A tak som začala jesť…

Aby si bol v obraze, prvé dni som jedla najmä slaninu, vajcia salámy, šunky a kuracie prsia. Človek sa ešte tak trochu bojí vyjsť zo svojej komfortnej zóny a siahne po veciach, ktoré sú mu blízke, a ktoré pozná. Keď sa objavila bolesť hlavy, jedla som, keď to nepomáhalo, zvýšila som príjem vody. Prvý týždeň som denne vypila približne 4 až 5 litrov vody a zjedla cca kilo mäsa. Prečo som teda slovo prežiť dala do úvodzoviek? Prejedala som sa ako vikingovia vo Valhale a absolútne si užívala, že môžem bez akýchkoľvek výčitiek prežúvať zapečené slané mastnoty.

Naše sliepky nestíhali niesť vajcia a chladnička po mesiaci tejto diéty vyzerá tak, že mám vlastný šuplík plný mäsa a vajec. Ako som však sľúbila v prvej časti, konečne sa dostávam k tomu, prečo je povolené jesť prvý mesiac aj vajcia, tučné syry a maslo. Nie je to podvádzanie ako skôr vedľajší chod. Prejsť z pestrej stravy na iba mäso je jednak dosť veľká záťaž na chuťové bunky a nijaký proces nemôže existovať bez fázovania.

1. fáza

Trvá 30 dní a jedná sa väčšinou o experimentálne obdobie, kedy človek príde na to, či mu daná diéta vyhovuje alebo nie. Počas tejto fázy je dôležité prekonať prvé dva týždne a postupne si začať uvedomovať, ktoré potraviny ti škodia. V tomto období môže človek konzumovať okrem mäsa aj vajcia, maslo, tučné smotany, koreniny, nie však olej ani semiačka. Je povolené pitie kávy a kvalitných sypaných čajov. Osobne odporúčam bylinkové zmesy, ktoré si nazbieraš sám. Odporúča sa jesť mäso bohaté na tuky od dobrého mäsiara a neodporúča sa počítať si kalórie. Prečo? Skús vypočítať Einsteinovu rovnicu Euklidovým algoritmom. Hlúposť. Alkohol je zakázaný, ale deci vína raz týždenne naozaj nikomu neuškodí.

2. fáza

Trvá ďalších 30 dní. Počas tohto obdobia už vysadíš kávu, čaj, alkohol, no aj vajcia, maslo a tučné smotany či syry a taktiež koreniny. V podstate konzumuješ len nasolené mäso, piješ čistú vodu a z času na čas si uvaríš vývar. Aktuálne mám veľkú dilemu, či sa na túto fázu odhodlať a osobne na ňu ešte nie som mentálne pripravená. Pravdepodobne zotrvám v prvej fáze a pokúsim sa ju vyladiť.

3. fáza

Pozostáva zo striktných pravidiel. Človek má povolené konzumovať len hovädzie mäso, soľ a piť vodu. Ak je vývar z hovädzieho mäsa, musí byť bez pridanej zeleniny a korenia. Na konci tejto fázy väčšina mäsožravcov konzumuje väčšiu porciu mäsa ako hlavný a jediný chod. Bavíme sa o 1,5 kg až 2,5 kg mäsa a potom nejedia približne 30 až 40 hodín. Ak ti toto pripomína predátorov, tak máte pravdu. Ak dospeješ do tohto štádia, si 100% mäsožravec.

V nasledujúcich častiach ťa trochu viac zasvätím do samotného jedálnička, no v tretej časti Spomeniem kávu, pretože tvorí veľký celok môjho denného príjmu hmoty a napíšem ti o pálení záhy. Lovu zdar!